Na jedenastą edycję SchulzFestu przyjedzie do Drohobycza z pewnością Włodko Kaufman, lwowski artysta i promotor sztuki awangardowej, szef artystyczny centrum „Dzyga” we Lwowie. Bruno Schulz obecny jest w kręgu jego zainteresowań od ponad 20 lat…
„U Schulza jest bardzo wiele nostalgii za tym, czego nie da się zrozumieć. I to jest mi bardzo bliskie. Schulz – to silna sugestia. To wielki album zapełniony znaczkami z lat 30. ubiegłego stulecia” – mówił mi kiedyś Włodko Kaufman.
Urodził się w Karagandzie (1957, Kazachstan), mieszka i pracuje we Lwowie. Wystawia od 1986 roku (m.in. grafika, malarstwo, instalacje – obiekty, performance, videoart). Jest jednym z najbardziej znanych współczesnych artystów Lwowa, promotorem nowych kierunków sztuki, kuratorem wystaw i programów artystycznych, opiekunem młodych artystów. Współzałożyciel (1993, razem z Markijanem Iwaszczyszynem) i dyrektor artystyczny Stowarzyszenia Artystycznego „Dzyga” we Lwowie, najpoważniejszego niezależnego ośrodka twórczego i kulturalnego Zachodniej Ukrainy, z własną galerią w centrum Lwowa przy ul. Ormiańskiej 35.
12 lipca 2001 roku, w 109 rocznicę urodzin Brunona Schulza, Vlodko Kaufman zrealizował na ulicy Ormiańskiej przy siedzibie „Dzygi” performance „I ty, Bruno” - jako protest wobec wywiezienia przez Yad Vashem tzw. fresków Schulza z Drohobycza (21 maja 2001 roku). Wykuł część elewacji ściany, namalował tam portret Schulza i ukrył go, pokrywając ścianę ponownie specjalnie przygotowanym tynkiem; nakręcił wtedy również video z motywem skuwania tynku. Był to jedyny na świecie tego rodzaju artystyczny gest adresowany w tym czasie do Brunona Schulza.
W 2002 roku, na 110 urodziny Schulza, Kaufman rozpoczął realizację projektu „Gniazdo Brunona” (obiekt i videoart): w jednej z karpackich wsi zbudował otoczone starymi drewnianymi balami ośmiometrowe „gniazdo” wypełnionego kamieniami z rzeki, na które nakleił znaczki pocztowe. Video pokazuje, jak najpierw wielkie gniazdo zmienia się w nieskończoną ilość maleńkich gniazd zasypanych znaczkami, aż ponownie staje się jednym gniazdem – z jednym znaczkiem przedstawiającym Schulza.
19 listopada 2006 roku, podczas II. Międzynarodowego Festiwalu Brunona Schulza w Drohobyczu, Kaufman zrealizował performance z okazji odsłonięcia tablicy memorialnej wmurowanej w chodnik w miejscy śmierci autora „Sklepów cynamonowych”. Pokrył tablicę kilkucentymetrową warstwą znaczków, inne znaczki „rozdmuchał” z klaserów w tłum. Od tego czasu systematycznie przyjeżdża na SchulzFest z nowymi projektami!
Podczas pokazu artystycznych dokumentacji „Retrospekcje schulzowskie – 2001” w Drohobyczu (Trzeci Festiwal, 28 maja 2008) Kaufman wyjaśniał, że Schulz ma na niego wielki wpływ, który nie bierze się jednak z systematycznej lektury prozy drohobyckiego pisarza. To jest fascynacja wynikająca raczej ze wspólnoty i bliskości, jaką Kaufman czuje z Schulzem w zmaganiu się z problemem czasu, realności i jej reprezentacji, ze zrozumieniem, na czym polega potencjalność i niemożliwość, z odniesieniem się do roli artysty w świecie, jego powinności i relacji między nim a społeczeństwem.
ZOBACZ:
Performance 2010 w Drohobyczu, SchulzFest:
http://www.youtube.com/watch?v=Sp1-lBE-wF8
Performance 2020 w Drohobyczu, SchulzFest: https://www.youtube.com/watch?v=RCHve0FGaCk
Performance „Kruchość” w Galerii Białej w Lublinie, marzec 2023 roku:
https://vimeo.com/813192427
|