DROHOBYCZ. Nowe dary dla Muzeum Pokój Brunona Schulza W październiku 2021 roku podczas remontu jednego z domów na ulicy M. Tarnawskiego w Drohobyczu znaleziono kilka kartek druków w języku hebrajskim. Chociaż to zaledwie kilka kartek, znalezisko jest bardzo cenne, gdyż tego rodzaju ślady po żydowskich mieszkańcach Drohobycza są rzadkością. Jesteśmy wdzięczni właścicielom posesji, że znalezisko przekazali do Muzeum Pokój Brunona Schulza w Drohobyczu.
Dzięki pomocy p. Pawła Sygowskiego z Lublina, uzyskaliśmy opinię od prof. dr hab Andrzeja Trzcińskiego, adiunkta w Zakładzie Kultury i Historii Żydów UMCS w Lublinie, wybitnego znawcy kultury materialnej i zwyczajów żydowskich. Kilka większych kart pochodzi z Szulchan aruch (m.in. strony - siman 399-407), kilka mniejszych z Modlitewnika (w tym strona: koniec modlitw popołudniowych na szabat i początek Pirke Awot).
***
Szulchan aruch (hebr. שולחן ערוך = nakryty stół) – we współczesnym judaizmie podstawowy kodeks prawa żydowskiego (halachy). Ułożony został przez Józefa Karo i wydany w Wenecji w 1564. Ma formę komentarza do wcześniejszego kodeksu Arba Turim, dzieła Jaakowa ben Aszera z I poł. XIV w. Szulchan aruch składa się z czterech części: Orach Chaim – omawia między innymi praktyki religijne, służbę bożą i etykę, Jore Dea – omawia m.in. prawa dotyczące uboju rytualnego, koszeru, czystości, żałoby, Ewen Haezer – omawia m.in. prawa dotyczące małżeństw i rozwodów, Choszen Miszpat – omawia prawo cywilne i zasady procedury sądowej. Kodeks powstał w środowisku Żydów sefardyjskich, stąd nie uwzględniał lokalnych tradycji Aszkenazyjczyków. Stosowne uzupełnienie zwane Mapa (obrus) opracował krakowski rabin Mojżesz ben Israel Isserles zw. Remuh. Kodeks stanowi cały wykład tradycyjnych praktyk religijnych judaizmu. https://pl.wikipedia.org/wiki/Szulchan_aruch
Pirkej Awot — czyli Sentencje, albo jak kto woli: Pouczenia Ojców, stanowią jeden z traktatów Miszny — podstawowej części Talmudu. Zebrane zostały przez Rabbiego Jehudę ha-Nasi (księcia-rabina). Należą do gnomologicznej literatury Żydów. Zajmują w niej drugie co do ważności miejsce po Przypowieściach Salomona. Mędrcy żydowscy w ciągu siedmiu wieków (od IV wieku p. n. e. do III wieku naszej ery) sformułowali w nich swoje poglądy filozoficzne i doświadczenia życiowe. Zajęli wyraźne stanowisko w sprawach moralności, etyki i postępowania człowieka w codziennym życiu. Swoje wypowiedzi wygłosili w sposób zwięzły, jasny, aforystyczny. (...) Sentencje zawarte w Pirkej Awot czytają Żydzi w każdą sobotę po uroczystym obiedzie. Tu prezentowane tłumaczenie zawiera układ z machzorów (modlitewników), cechujący się preambułą i dodatkowymi wypowiedziami, których brak w wydaniach krytycznych Miszny — w tekście zaznaczyliśmy je kursywą. https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/sentencje-ojcow.html
|